, ,

Business Innovation & Product Development

Naar een optimale business innovation- en productstrategie

Hoe kun je het innovatiebeleid van je organisatie goed afstemmen op het product- en marketingbeleid? Na deze postacademische opleiding ben je in staat om zelfstandig uitvoering te geven aan de business innovatie- en productstrategie.

Wanneer?
Start 16 mei 2019

Waar?
Utrecht Business School

Prijs?

5.450,00 excl. btw

Je kunt maximaal 4 tickets bestellen. Klik hier om een groepsarrangement aan te vragen.

Business Innovation & Product Development

Om de marktpositie van je bedrijf te optimaliseren, is het belangrijk om voortdurend te vernieuwen. Als organisatie moet je immers onderscheidend zijn, waarde toevoegen en producten aanbieden waar behoefte aan is. Het innovatiebeleid van jouw organisatie dient hierbij optimaal afgestemd te zijn op het product- en marketingbeleid, zodat innovaties de weg naar de klant goed weten te vinden.

In deze postacademische opleiding leer je  hoe innovatie- en de productstrategie te verenigen en hoe om te gaan met de bijbehorende implementatie uitdagingen.

Leervragen

  • Hoe kan ik een effectieve business innovation- en developmentstrategie formuleren?
  • Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
  • Hoe kan ik de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
  • Hoe kan ik een goede product (development) strategie formuleren ?
  • Hoe kan ik een productplan lanceren, dat zowel haalbaar als concurrerend is?
  • Hoe kan ik de productstrategie binnen de organisatie uitrollen?
  • Hoe meet ik de effectiviteit van de product/portfoliostrategie, en hoe kan ik bijsturen?

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding kun je zelfstandig uitvoering geven aan de business innovation- en productstrategie. Je bent in staat om tot een ‘overall’ business developmentstrategie te komen, die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie. Je weet hoe je een effectief innovatieproces kunt opstarten. En hoe je dit vertaald kunt krijgen in de productstrategie, met als resultaat een onderscheidend productaanbod.

Je weet tevens hoe je het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. Je bent op de hoogte van de verschillende succesfactoren van business leaders, en je weet hoe je op de meest efficiënte wijze een nieuw productportfolio-beleid kunt doorvoeren en monitoren. Je bent op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, innovatie en product management.

Vorm

De opleiding opgezet om je strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen, zodat je betere managementbeslissingen kunt nemen. Centraal staat de kwantificering van beleid. Tijdens de opleiding redeneer je terug vanuit een bedrijfskundig perspectief.

Gedurende het gehele traject wordt je door een kerndocent begeleid. Deze docent is beschikbaar voor je vragen en opmerkingen, en zal je daar waar nodig ondersteunen. Deze kerndocent beoordeelt je aan het einde van de opleiding. Je werkt aan diverse opdrachten en rond je het traject af met het schrijven van een referaat.

Voor wie?

Deze opleiding is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, strategievorming, product development en leadership. Het gaat om een executive opleiding. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau.

Deze postacademische opleiding duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. Je volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers.

Donderdag 16 mei 2019
College 1 & 2
Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)
Tijdens deze module leer je hoe je de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor je organisatie te komen. Je krijgt nieuwe kennis en inzichten over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. Je leert hoe je innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe je om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijg je nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces en concurrentie.
Donderdag 30 mei 2019
College 3 & 4
Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)
Donderdag 13 juni 2019
College 5
Module 1: Business Strategy & Innovation Management (college 1 t/m 5)
College 6
Module 2: Gedragsverandering & Leadership (college 6 t/m 10)
Tijdens deze module leer je hoe je innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. Je krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. Je leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Je leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. Je krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leer je hoe je de organisatie gereed maakt voor de implementatie van de innovatiestrategie en hoe je grip houdt op het implementatieproces.
Donderdag 27 juni 2019
College 7 & 8
Module 2: Gedragsverandering & Leadership (college 6 t/m 10)
Donderdag 4 juli 2019
College 9 & 10
Module 2: Gedragsverandering & Leadership (college 6 t/m 10)
Donderdag 10 oktober 2019
College 11 & 12
Module 3: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 11 t/m 15)
Tijdens deze module ontwikkel je een heldere visie op de rol van product development binnen de organisatie. Er wordt ingezoomd op de strategische context, het organisatiebeleid en de rol van productmanagement hierin. Thema’s die verder aan bod komen zijn: marktsegmentatie, consumer insights, conceptcreatie, verwachtingen R&D en waardepropositie-ontwikkeling. Je leert hoe je op een effectieve manier van concept tot productlancering kunt komen. Er wordt ingezoomd op de aan productmanagement gekoppelde gebieden als marktonderzoek, financiële planning, productontwikkeling en marketing en er wordt uitgelegd hoe je deze afdelingen (de interne organisatie) mee kunt krijgen. Je leert tot slot hoe je een goed productplan kunt opstellen.
Donderdag 31 oktober 2019
College 13 & 14
Module 3: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 11 t/m 15)
Donderdag 14 november 2019
College 15
Module 3: Productontwikkeling, Planning en Lancering (college 11 t/m 15)
College 16
Module 4: Implementatie & Monitoring Product- & Portfoliobeleid (college 16 t/m 20)
Tijdens deze module leer je hoe je je product/ portfoliostrategie intern kunt doorvoeren. Je krijgt nieuwe methoden en instrumenten aangereikt, waarmee je je productstrategie gedegen ten uitvoer kunt brengen en je weet welke krachten er spelen binnen organisaties, en hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Tijdens deze module leer je hoe je de organisatie gereedmaakt voor de implementatie van je product/ portfoliostrategie. Je wordt tot slot bijgespijkerd over alle ins en outs van het monitoringproces. Op welke KPI’s wordt er gestuurd, welke metrics worden er gehanteerd en hoe en wanneer dient er bijsturing in het proces plaats te vinden?
Donderdag 28 november 2019
College 17 & 18
Module 4: Implementatie & Monitoring Product- & Portfoliobeleid (college 16 t/m 20)
Donderdag 5 december 2019
College 19 & 20
Module 4: Implementatie & Monitoring Product- & Portfoliobeleid (college 16 t/m 20)
Donderdag 19 december 2019
Afstuderen

Utrecht Business School
Savannahweg 17
3542 AW Utrecht, Utrecht

Organisator
Utrecht Business School
big_utrecht-business-school-90fae6e2676f375d9e2fffca1f771ddb

Kan ik je ergens mee van dienst zijn?

Marloes van As

Opleidingsadviseur

06 - 13 96 34 08 of 020 - 26 20 712